Zgodnie z zasadą, że środki czyszczące dobieramy do rodzajów zabrudzeń oraz materiałów, powierzchni, które będziemy myć i czyścić warto przeanalizować najczęściej spotykane rodzaje zanieczyszczeń w szkołach.
Analiza zabrudzeń
Szczegółowa analiza rodzajów i źródeł pochodzenia zabrudzeń pozwala na zaplanowanie czynności sprzątania, właściwy dobór środków czyszczących i sprzętu do sprzątania oraz opracowanie planu higieny.
- Warto przeczytać: LISTA NAJCZĘŚCIEJ KUPOWANYCH SPRZĘTÓW DO PROFESJONALNEGO SPRZĄTANIA W SZKOLE
Podział zabrudzeń
- rodzaj zabrudzeń
- luźne (usuwane na sucho np. kurz, piasek)
- przyklejone (dające się usunąć tylko na mokro np. plamy spożywcze, ślady brudnych rąk, ślady po długopisie, czarne ślady od butów)
- czas powstawania
- Zabrudzenia bieżące (powstają na bieżąco w wyniku eksploatacji pomieszczeń)
- nawarstwiające się (powstają w wyniku zaniedbań w procesie sprzątania, niewłaściwego sprzętu do sprzątania, źle dobranych środków czyszczących oraz niewystarczającej częstotliwości sprzątania i usuwania zabrudzeń bieżących)
- pochodzenie zabrudzeń
- tłuszczowe (np. olejowe, ropopochodne z parkingu)
- barwnikowe (ślady markerów, długopisów na stolikach)
- spożywcze (np. stołówka,kuchnia)
- chemiczne (farby, klej)
- naturalne (piasek, pył, kurz, trawa)
Zatem do czyszczenia powierzchni w szkołach wskazane są łagodne środki czyszczące o neutralnym współczynniku pH za wyjątkiem łazienek (tutaj potrzebne będzie pH kwasowe) oraz zabrudzeń barwnikowych (do rozpuszczania plam po długopisach pH 9-10).
I tutaj uwaga – jeśli szkoły dokonują zabezpieczenia podłóg elastycznych typu pcv lub linoelum będą dodatkowo stosowały mocno zasadowe strippery (środki do rozpuszczania powłok polimerowych).
- Warto przeczytać: JAKĄ WYBRAĆ MASZYNĘ CZYSZCZĄCĄ DO CZYSZCZENIA PODŁÓG W SZKOLE?