W niniejszym artykule przedstawiamy przykładowe procedury obowiązujące w sprzątaniu profesjonalnym w szpitalach oraz innych placówkach opieki zdrowotnej.
Klikając poniższy przycisk możesz pobrać
który opracowano na podstawie:
1) „Zasady utrzymania czystości w zakładach opieki zdrowotnej” - Paweł Grzesiowski, Marek Kowalski, Elżbieta Lejbrandt, Mirosława Malara, Rita Pawetko, Małgorzata, Sobania, Anna Tymoczko, Anna Ziółko - Stowarzyszenie Higieny Lecznictwa , Warszawa, październik 2008 r.
2) „Procedury higieny w placówkach ochrony zdrowia” – Maria Ciuruś, Warszawa 2009 r.;
3) „Higiena w placówkach opieki medycznej” – zespół autorów pod redakcją Grażyny Dulny i Elżbiety Lejbrandt;
1. Czynności związane ze sprzątaniem w oddziałach Szpitala należy przeprowadzić zgodnie z zakresem utrzymania czystości opisanym w specjalnym dokumencie np. księdze higieny.
2. W księdze higieny szpitalnej opisano zestaw instrukcji oraz procedur obrazujących wszystkie czynności sprzątania między innymi
- szczegółowe wytyczne zawierające sposób, technologię sprzątania i dekontaminacji wszystkich pomieszczeń w obszarze medycznym Szpitala z uwzględnieniem stref, specyfiki sprzątania podczas izolacji, zastosowanego sprzętu, preparatów, spektrum działania, stosowanej odzieży ochronnej, kolejności sprzątania, podziału na sprzątanie gruntowne i bieżące, itp.,
- zagospodarowanie odpadami medycznymi oraz komunalnymi,
- postępowanie przy zanieczyszczeniu powierzchni substancją organiczną, - proces dezynfekcji za pomocą maszyn,, - proces dezynfekcji ręcznej (co dezynfekujemy, jakim preparatem),
- postępowanie ze sprzętem po użyciu (mopy, ścierki, wózki, ssaki, dozowniki, baseny, kaczki, itp.),
- wykaz środków czyszczących i do dezynfekcji z uwzględnieniem ich zastosowania, czasu oraz spektrum działania,
- inne procedury/ instrukcje, które składają się proces utrzymania czystości obiektu (fizycznej i bakteriologicznej) i realizacji czynności sprzątania
Treści zawarte w księdze higieny muszą być zaakceptowane przez dział i specjalistów ds. epidemiologii danego szpitala.
3. Urządzenia czyszczące oraz sprzęt ręczny przeznaczony do sprzątania powinien być dostosowany do specyfiki każdego obiektu - rodzaju i liczby pomieszczeń.
Personel firmy sprzątającej powinien posługiwać się nowym profesjonalny sprzętem:
wielofunkcyjne wózki serwisowe,
wózki kuwetowe,
maszyny szorujące
preparowane mopy jednego kontaktu, czyli nakładki na mopy w obowiązujących kolorach: niebieski, żółty, czerwony.
W szczególności:
- Sprzęt należy przydzielić do oddziału/poradni/zakładu i strefy (medycznej i administracyjnej), nie można stosować sprzętu w innych komórkach organizacyjnych.
- Wózki serwisowe powinny być wykonane z materiałów odpornych na korozję i na preparaty dezynfekcyjne oraz łatwe do utrzymania w czystości.
- Wózki powinny być wyposażone w kuwety i pojemniki, półki na nakładki i ścierki, półki na preparaty oraz stelaż na worek na odpady.
- Kuwety, pojemniki, wiaderka i wózki po każdym sprzątaniu należy zdezynfekować, umyć i wysuszyć.
- Sprzęt do sprzątania (suchy i czysty) należy przechowywać w wyznaczonym miejscu komórce organizacyjnej w pomieszczeniu gospodarczym lub w innym wyznaczonym przez kierownika komórki.
- Nakładki i ścierki wielorazowego użytku należy oddawać do pralnia dezynfekcyjnego przy użyciu dezynfekcyjnych preparatów piorących lub z możliwością przeprowadzania dezynfekcji termicznej.
- Nasączane nakładki jednego kontaktu, mopy do dezynfekcji, ścierki powinny być przeznaczone do sprzątania jednego pomieszczenia.
4. W godzinach rannych sprzątanie oddziałów należy przeprowadzić po usunięciu - odpadów; - brudnej bielizny; - basenów, kaczek, misek do toalety, słoi, itp. - sprzątanie poradni i komórek pobierających materiał od pacjentów należy przeprowadzić po zakończeniu badań i po usunięciu odpadów.
6. Sprzątanie i dezynfekcję powinien przeprowadzać przeszkolony personel.
7. Technologia stosowana przy realizacji prac porządkowo – sprzątających powinna gwarantować zachowanie właściwej higieny sanitarnej oraz wymogów sanitarno- epidemiologicznych.
8. Czyszczenie i dezynfekcję należy rozpocząć od powierzchni lub przedmiotów najmniej zabrudzonych ponadpodłogowych, dotykowych, a kończyć na powierzchni najbardziej zabrudzonych - takim jak podłoga. Taka sama zasada dotyczy pomieszczeń - należy zacząć od pokoi pacjentów, diagnostycznych, a kończyć na pomieszczeniach sanitarnych. Ostatnim etapem są prace porządkowe na korytarzu.
9. Czynności sprzątania należy wykonywać w rękawicach ochronnych, które powinny być wymieniane przy każdorazowej zmianie narzędzi pracy i wkładów/mopów jednego kontaktu lub ściereczek.
10. Należy przestrzegać obowiązujących kolorów worków na odpady szpitalne (komunalne oraz medyczne) zgodnie z obowiązującymi procedurami w Szpitalu.
11. Worki należy oznakować naklejką zawierającą opis zgodny z procedurą szpitalną dotyczącą odpadów.
12. Środki czyszczące, myjące i dezynfekcyjne należy przechowywać w wyznaczonym miejscu, w oryginalnych opakowaniach. W przypadku stosowania roztworów roboczych w mniejszych opakowaniach np. spryskiwaczach, powinny być one odpowiednio oznakowane.